Här är mina erfarenheter av att leasa en Skoda Octavia RS från 2015. Förhoppningsvis är dina bättre..

Min historia

Bilen i fråga är en Skoda Octavia RS från 2015. Den på pappret perfekta kompromissen mellan en praktisk och ekonomsik vardagsbil, med lite bättre prestanda och ett snyggt yttre. Redan vid provkörningstillfället av demobil förklarade säljare på Skoda Bäckebol att problemet med det s.k. helikopterljudet var unikt för just denna demobil och att om jag får problem med det i min bil skulle deras verkstäder lösa det.

Då jag under den första tiden framförallt körde korta sträckor med bilen, ensam – kunde jag ha hög volym i bilen vilket dämpade helikopterljudet. Oftast fungerade det att smälla igen bagageluckan för att få problemet med att det blir ett pulserande tryck i kupén. Vid första garantifelet, att spolningen för strålkastaren inte gick tillbaka i rätt position påtalade jag för kundmottagaren att jag upplevde helikopterljudet som ett bekymmer, något han inte har noterat.


Strålkastarspolare  – halva inne. 

Bilen kom åter med fungerande strålkastarspolning, men hade en urusel passform på stötfångaren. Stötfångaren korrigerades en tid därefter, där en mekaniker kunde lösa det på plats medan jag väntade.

Ytterligare några månader senare, märker jag att taket på min röda bil har en vit hinna runt antennen. Bilen bokades in först för kontroll och mätning av lacken – och därefter några veckor senare omlackering av taket. Jag fick under denna tiden lånebil, men fick tillbaka en bil vars interiör hade ett vitt damm i kupén samt polerrosor och hologram på c-stolpen. Då jag är pedant med min bil, valde jag att själv åtgärda detta.


Mjölkig båge runt antennen. 


Lackdefekter efter omlackering. 

Vid första servicetillfället lyfte jag återigen att det var problem med helikopterljudet, samt att DSG-lådan växlade lite väl ryckigt i kökörning. Helikopterljudet nonchalerades helt, DSG är normal då den sitter i en lite sportigare bil.

Bilen har mellan 12/10 och 25/10 2017 varit på verkstaden, då jag äntligen fick med mig en mekaniker ut i bilen, som kunde konstatera att helikopterljudet var ett fel. Vi behövde enbart åka ett par kilometer innan problemet uppstod, och för honom var det självklart att detta skulle åtgärdas. Samtidigt noterades även att problem med en felande dörrkontakt skulle undersökas (ett intermittent fel som framträder ca en gång per månad) samt att stereoanläggningen stänger av ljudet när bilen får notiser via blåtand.  Utöver detta skulle man även utföra andra servicen, en s.k. inspektionsservice.

Det är nu hela historien börjar bli riktigt märklig. Kundmottagaren lovar kontakta mig om bilen behöver vara inne mer än över dagen. Torsdagen 12/10 hör jag ingenting. På eftermiddagen fredagen 13/10 ringer jag själv till Din Bil Göteborg och får då till slut prata med en mekaniker, som inte vet var min bil är, men att den inte är klar. Dagarna går, utan vidare återkoppling ifrån Din Bil Göteborg. Till slut ringer mekanikern mig, som säger sig äntligen ha hittat felet på min bil, och att han har en idé om hur han ska lösa det. Skönt tänkte jag, nu löser man det en gång för alla. Det går några mer dagar, och under denna tiden har jag parallella kontakter med säljaren av bilen, verkstadschefen och platschefen för Din Bil Göteborg – då jag känner mig trött på de felen som har varit på bilen, och föreslår att vi istället bryter leasingavtalet mot att jag köper en ny bil av dem. Detta går herrarna inte med på, utan hänvisar mig till ARN om jag vill häva mitt leasingavtal.

Måndagen 23/10 får jag ett nytt samtal från mekaniker, som jag tidigare har talat med. Han meddelar att han har beställt hem nya delar och han hoppas kunna ha bilen klar till imorgon.

Tisdagen 24/10 blir jag återigen kontaktad av mekaniker. Han beklagar sig över att delarna han beställt inte gör någon skillnad på bilen, och att han inte vet vad han ska göra. Någon timme senare blir jag uppringd av kundmottagaren, som säger att jag får komma och hämta ut bilen – för att det finns inget mer dem kan göra. Han har hittat en snarlik bil hos dem, behäftad med samma problem – och menar därför på att det inte längre är något fel på bilen.

Situationen är nu så märklig att jag känner att jag behöver prata med platschefen. Jag åker ut till Din Bil Göteborg, men då platschefen inte är på plats – får jag istället prata med versktadschefen. Han menar nu på att hans mekaniker aldrig har sagt att felet är ett fel, trots att han har haft två mekaniker som har sagt direkt till mig att det är ett fel. Han menar då på att det är en funktion i konstruktionen, och jag frågar honom om det i så fall ska ta två veckor för att konstatera en funktion i konstruktionen? På detta hade han inget bra svar. Jag gick ut och synade bilen, och kunde då konstatera att mätarställningen var drygt 15 mil högre än när jag lämnade in bilen. Man hade även kört upp nästan en halv tank bensin. Som grädde på moset var bilen smutsig och hade en felaktigt monterad bakre stötfångare, som glipade med 1 cm på ena sidan.

Passform..

Jag gick tillbaka till verkstadschefen och talade om vilket skick min bil nu befann sig i, och han gav tillbaka mig lånebilen och lovade åtgärda detta till nästkommande dag, 2017-10-25.

Nu har jag (2017-10-25) äntligen hämtat ut min bil, fulltankad, avspolad och med en korrekt ditsatt stötfångare. Tack för det. Dock fortfarande med helikoptermissljudet, som två av verkstadens egna mekaniker har konstaterat är ett fel.

Nytt 2017-11-09

Här stod det tidigare ett stycke om att jag ville gå vidare med ärendet till ARN, vilket jag har funderat länge på, men struntar i detta då jag i bästa fall blir av med eländet någon månad tidigare, och i värsta fall ödslar ännu mer tid på den här sörjan, då ord står mot ord om tidigare inlämningar, mekanikernas uppgifter som sedan togs tillbaka och löften från säljare. Jag får helt enkelt skaffa öronproppar och stanna lite då och då för att smälla igen bakluckan för att slippa det värsta av de här fenomenen tills dess att leasingen är över. Känns anständigt i en två år gammal bil som hade ett listpris på ~ 310 000 kr.

Felen

  • Defekt strålkastarspolning
    • Resultat: Byte strålkastarpump
    • Följdfel: Felaktigt ditsatt stötfångare
      • Resultat: Korrigering av stötfångare
  • Defekt lack på tak
    • Resultat: Omlack av tak
    • Följdfel: Hologram och polerrosor på c-stolpe
      • Resultat: Fixa själv
    • Följdfel: Fläckig interiör
      • Resultat: Fixa själv
  • Stereo som stänger av volymen av sig själv
    • Resultat: Åtgärdat med ny mjukvara (?) Uppdatering 2017-10-26: Problem kvarstår trots ny mjukvara.
  • Varning felaktig dörrkontakt
    • Resultat: Fel kan ej hittas
  • Det låter som det är en Apache-helikopter i bilen
    • Bakgrund: Har påtalats vid totalt fyra tillfällen till Din Bil. Vid fjärde tillfället följer mekaniker med ut i bilen, som kan konstatera problem efter 3 minuter i bilen.
    • Resultat: Två tekniker på verkstaden konstaterar fel och behåller bilen i 13 dagar. Man beställer delar och provkör bilen i 15 mil och förbrukar en halv tank. Efter att ha hittat en demobil med samma problem är det helt plötsligt inte ett fel längre.
    • Följdfel: Halv tank saknas
    • Följdfel: Bakre stötfångare har en glipa på 1 cm.